.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تمام محورها باز است/ به بهانه اول دی ماه ، روز راهدار
رقیه توسلی

 

شمال نیوز:رقیه توسلی-  تمام محورها باز است یعنی ، شما هستید. آن هم با قصه ای که مه و یخبندان و گردنه های برفگیر دارد ، لودرها و گریدرهایی دارد که بلدند چطور عبور زمستانه را امن کنند و دست راهدار و رهگذر را بگیرند.

باد و سرما که زوزه وار در دل شب و روز می پیچد ، دیده ایم که چطور به راه می افتید با برف روب ها و نمک پاش هایی که عصای دست تان اند و آمده اند به داد جاده های کوهستانی برسند. دیده ایم که هربار چطور با بیل و نمک و بولدوزر ، برای حفظ جان مسافران "یاعلی" گفته اید.

آقای راهدار ! شنیده ایم که گشت می زنید تا با دلسوزی هایتان ، حافظ جان مسافران باشید و مهربانی پیشکش شان کنید.
قصه راهدارخانه را هم شنیده ایم که همیشه خورشیدی ست که شانه به شانه تان تا انتهای برودت و کولاک می آید. خانه ای که روشنایی اش ، نفس سرد رانندگان نگران را گرم می کند و از دلهره و چشم به راهی ، درشان می آورد.

آقای راهدار ! با امداد و دستگیری تان چه آسوده ، مسافر و سفر و اتومبیل ، جاده های نقشه را پشت سر می گذارند و پیچ های تند و فراز و نشیب های زمستانی ، امیدوارانه به سرانجام می رسند.

سالهاست که زمستان سرد از پایین دست جاده پیش می آید اما خیال جاده های جهان به جوانمردی راهداران ، گرم گرم است.
« تمام محورها باز است » یعنی شما در بارش بی امان سینه سپر کرده اید و به دل حادثه زده اید تا برف بروبید و یخ بزدایید و مرمت کنید و بگذارید دل جاده ها و آدم ها باز به چراغ های ماشین راهداری تان خوش باشد.

یعنی بیدارید. یعنی راهدارخانه دارد به اخبار ریزش کوه و سیل و برف و یخ گوش می کند و چشم برهم نگذاشته است.
یعنی از علائم ایمنی و تابلو و خط کشی و سرعت گیر خیال تان آسوده باشد که راهدار حواسش به لباس فرم و اقلیم اش هست.

راهدار بیدار است

وقتی مسافر جاده هستیم و برف سرعت مان را کُند می کند و زمین لغزنده می شود ، ناخودآگاه با چشم هایمان ماشین های راهداری را جستجو می کنیم و اولین کسی که به ذهنمان می رسد راهدار است.

درآن شرایط سخت برف و بوران حتی بستن زنجیرهای چرخ اتومبیل مان عذابی سخت است چه برسد بخواهیم در طول تمام شبانه روز در این گردنه های برفگیر زندگی کنیم.

وقتی می بینیم چراغ راهدارخانه روشن است به آرامش می رسیم چراکه می دانیم راهداران همیشه بیدار و در جاده ها استقرار دارند.
راهداران با گذشتن از جان خود ، راهداری را زندگی می کنند و خیلی اوقات مجبورند برای آسایش ما ، روزهای متوالی از خانواده هایشان دور باشند.

در این راستا خطرات زیادی در هنگام برف و کولاک ، رانش محورها ، ریزش سنگ ها و شستشوی علائم ، جان راهداران را تهدید می کند همانطور که طی سالهای گذشته راهداران بسیاری در حین انجام وظیفه جان خود را از دست داده اند.

طی 10 سال گذشته مرخصی نرفته ام

مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی مازندران در گفتگو با خبرنگار ما می گوید : فشردگی کارها و حجم بالای مسولیت بگونه ای است که طی 10 سال گذشته حتی یک روز هم به مرخصی نرفته ام. خانواده راهداران خود راهدارند و با مهیا نمودن شرایط ، امکان حضور شبانه روزی مان در جاده ها را فراهم می کنند.

علی محمدزاده که 32 سال است راهدار می باشد ، با تاکید بر اینکه هیچگاه از راهداری خسته نشده ام ، می افزاید : شرایط کار بگونه ای است که گاهی اوقات یک راهدار باید تا 10 شبانه روز در راهدارخانه بیتوته کند و نمی تواند به خانه اش بازگردد.

وی یادآور می شود : درحال حاضر 85 درصد حمل و نقل كالا و مسافر در كشوراز طريق ناوگان ترابری جاده ای صورت می گيرد که دراین راستا لازمه داشتن حمل و نقل روان ، ايمن و سريع ، حفظ و نگهداری مناسب تر راههای موجود است.

مدیر راهداری مازندران می افزاید : اكيپ های راهداری مستقر در جاده ها قبل از رسيدن فصل سرما ، يخبندان و بارش نزولات جوی ، اقداماتی را بر روی راهها انجام می دهند تا ضمن حفظ راه و جلوگيری از گسترش خرابی ها ، ايمنی تردد در فصل زمستان افزايش يابد.
محمدزاده از 40 روز زودتر شروع شدن عملیات راهداری زمستانه در سالجاری می گوید و اضافه می کند: همه ساله راهداری زمستانه از 25 آذر شروع می شد و امسال بعلت شرایط جوی ، راهداران از 15 آبان در جاده ها و گردنه های برفگیر مستقر شدند.

این راهدار مازندرانی با اشاره به اینکه راهداری در طول سال در بیش از 10 هزار کیلومتر از محورهای اصلی ، فرعی و روستایی در حال انجام است ، ادامه می دهد : امسال 380 راهدار در قلب 33 اکیپ ثابت و سیار به همراه 282 دستگاه دستگاه ماشین آلات راهداری شامل بولدوزر ، گریدر ، نمک پاش ، برف خور و آب نمک پاش در طول 3700 کیلومتر از راه های برفگیر استان مستقر شدند.

محمدزاده از وجود 20 راهدارخانه در گردنه های برفگیر خبر می دهد و می گوید : مهمترین گردنه ها در استان مازندران گردنه هزارجم ، کندوان ، امامزاده هاشم ، گدوک ، ایول - چوپین – سیاهرز می باشند.

وی یادآور می شود : عملیات راهداری در قبل ، حین و بعداز بارش صورت می پذیرد و مجموع این عملیات ها موجب برف روبی و یخ زدایی و برقراری ترافیک ایمن و روان برای کاربران جاده ها خواهد شد.

مدیر راهداری راه و شهرسازی مازندران از درگذشت یک راهدار در سالجاری خبر می دهد و می افزاید : مرحوم "مصیب عبدی" یکی از راهدارنی بوده است که به هنگام شستشوی علائم راهنمایی و رانندگی در محور قائم شهر – بابل بعلت برخورد با اتومبیل جان خود را از دست داده است.

جان باختن 32 راهدار مازندرانی

« علی امینی ، حسن میرایی ، احمد یاسمی ، حیدر رضایی ، محمود حسن بالایی ، حسن احمدپور ، ابولقاسم اسماعیلی ، لطفعلی گوشه نشین و آیت الله کیهانی... »

این نام ها بخش کوچکی از راهدارانی هستند که طی سالهای گذشته جان خود را در حال انجام ماموریت در جاده ها از دست دادند.
قاسم آقابرارپور راهدار مازندرانی در آغاز صحبت هایش نامی از درگذشتگان راهداری می برد و می گوید : طی سالهای گذشته 32 نفر از همکاران مان جان خود را در حال انجام فعالیت های راهداری از دست دادند.

وی از مهندس موسی رحیمی مدیرکل فقید راه و شهرسازی مازندران که در انجام ماموریت جان باخته است ، یادی می کند و می افزاید : راهداری همیشه با سختی های فراوانی همراه است و خطرات زیادی جان راهداران را تهدید می کند ولی ما شغل مان را دوست داریم.
وی که 20 سال سابقه راهداری دارد ، اضفه می کند : مهمترین مشکلات راهداران علیرغم حضور شبانه روزی در محورها ، مزایای ناچیز دریافتی ست که با تورم فعلی جامعه همخوانی ندارد.

آقابرارپور می افزاید : از ساعت 5 عصر تا 7 صبح بدلیل سرمای شدید ، انجام عملیات راهداری با دشواری های فراوانی همراه است ولی راهداران با حس نوعدوستی و علاقه در چندین نوبت اقدام به عملیات برفروبی ، نمک پاشی و یخ زدایی می کنند که جای تقدیر دارد.

این راهدار مازندرانی می گوید : با قرار گرفتن استان در مسیر حرم مطهر رضوی و نزدیکی به پایتخت ، حضور زیاد مسافران را در محورهای ارتباطی مازندران شاهد هستیم که این حجم بالای مسافر و ترافیک ، راهداری و خدمات رسانی را مشکل می کند و خطرات زیادی برای راهداران ایجاد می نماید.

آقابرارپور از رانندگان می خواهد به علائم راهداری توجه بیشتری نموده و ضمن پرهیز از سرعت بالا ، جان خود و راهداران را به خطر نیاندازند.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.08 seconds.